Friday, November 9, 2012

It was a diamond. And forever my diamond(s)

Assalamualaikum.

Kenapa perlu aku jadi orang lain?
Kenapa perlu aku malu untuk jadi diri yang sebenar?
Kenapa perlu aku takut untuk hadapi cabaran?
Kenapa perlu aku malu untuk diperkatakan sedimikian rupa?



Kadang2 kita fikir, sempurnakah kita di mata orang?
Sukakah orang kepada kita?
Sempurna? Istilah ni takda. Dalam mana2 manusia pon. Sesempurna Nabi Muhammad pon Baginda masih merendah diri. Yang pasti Allah, The Mighty lah paling sempurna. Maha Sempurna. Segalanya.

Aku, dari awal tahun hingga akhir tahun, banyak masalah dalam mencari erti kawan yang sebenar.
Apa yang aku tahu, aku tak cukup kuat.
Orang hina aku, orang ejek aku. Aku buat derk.
Orang panggil aku itu, orang panggil aku ini. Frankly speaking, aku langsung x kisah.
Orang pijak kepala, orang mainkan perasaan aku. Aku cakap takpe.
Memang, kadang2 tu, sakit hati tu memang la.. Tapi aku fikir apa yang diorang buat tu adalah gurauan.
Tapi, perlu ke bergurau sampai kan hak orang lain nak diaibkan??

"Jika kita tidak kasih pada orang, orang x akan kasih pada kita"
"Orang yang menghormati hak orang lain, akan dihormatinya kembali"

Aku cuba untuk tahan, untuk faham situasi, tapi aku tahu aku lemah.
Allah itu MAHA ADIL. Jika bukan di dunia, di akhirat nanti. Yang pasti.
What goes around comes around.
Jahat kita pada seseorang, jahat kembali kepada kita.
Baik kita pada seseorang, baik kembali kepada kita.

Aku tak tahu lagi, siapa yang patut aku luahkan.
Aku menangis dalam senyap. Ketawa, gelak di luar.
Kadang2, kita fikir, kita sudah cukup baik untuk semua orang.
Tapi masih ada yang bercakap di belakang kita??
Sedar tak kita, kiat pon umpat diorang, buat jahat kat diorang.
Hei, jangan fikir, hanya kita saja boleh buat kat orang. Orang tak boleh buat kat kita.
Allah tunjuk semuanya pada kita.. Sedar atau tidak jawapannya.

Bukan nak minta simpati, tapi inilah, luahan hati.
Tak suka, scroll up, tekan "x" di atas.
Mana nak cari kawan, yang betul2, kongsi suka duka bersama?
Kata, pahit manis bersamalah, apa lah.
Tapi practical? Menangiskah kita untuk kawan kita?
Tepuk dada tanya iman.



Kawan, yes, memang semua nakkan yang terbaik..
Tapi sedarkah kita, ada pun satu dalam seribu.
Kawan mana yang faham sakitnya perasaan kita bila diejek, diperli, dan di apa2 lah.
Cukup seorang sudah la. Walaupun kat sekolah, aku kadang2 pon tak layan sangat dia.
Most of my time after aku ada bergaduh hari tu, aku spent banyak masa dengan dia.
Dia je la faham sakitnya hati aku bila hak aku untuk bersuara hilang. Hak aku untuk bergurau disekat. Sampaikan hak aku nak makan pon tak boleh?
Maybe they did not take it serious. Tapi, aku? Makan? Jangan dok kacau.
Hahaha. Kidding :) *lapairmata*
Tapi benda ni memang berlaku. Mungkinlah, diorang tak perasaan.
Aku tak suka bila diorang kongkong.
Aku pon ada hati dan perasaan untuk bersuara, tapi kenapa diaorang fikir tu gurauan?

Bila aku jadi serious, ada orang tak suka.
Bila aku nak bergurau, ada orang tak suka.
Dan bila aku sensitif, aku takboleh kawal.
Orang suruh kita hormat dia, tapi hormatkah dia kepada kita?
Lepas kita gaduh haritu, memang aku terima satu pengajaran.
Stop judging people! Respect people! And be good to them!
Itu mesti!! Aku pon tak tahu apa dah jadi dengan aku?
Semua nak A je. Semua nak baik. Dear, orang tak boleh bagi 100% apa yang kita nak.
Bersyukur, apa yang Allah bagi, tu lah yang terbaik.
Kita hanya mampu merancang, Allah menentukan.



Bukan niat aku nak buat korang terasa, or siapa2 je lah.
Tapi ni lah, perasaan aku yang terpendam.
Hanya mampu untuk menaip.
Maafkan aku. Jika aku tak sempat untuk berjumpa buat sekian kali nanti, maafkan aku.
Sayang aku pada korang, tak pernah hilang.
Sakit hati aku, kecil hatinya aku. Aku dah tak kesah.
Aku tahu korang nak bergurau. Tapi, adalah batasnya.
Jaga persahabatan kita. Jaga hubungan kita dengan orang lain.
Cuba jadi lebih baik dari yang sebelumnya.
Cuba muhasabah diri apa yang kita buat kat orang.
Tak semua kita buat orang suka.
Jangan sampaikan orang bencikan kita. Jangan.
Jangan cepat judge orang. Selidik dulu. *husnudzon
Aku pon tak baik sangat. Aku buat salah, tolong tegur.
Aku faham perangai korang. Salah aku, harap dimaafkan.
Aku sayang korang. Aku tak kuat kalau korang takde.
Kau jahat dengan aku, kau baik dengan aku, aku tak kesah.
Aku manja. Maafkan. Maafkan aku.
Kalau aku tak dapat ambil PMR tahun depan, moga korang buat yang terbaik.
Cipta sejarah batch 1998. Jangan lupakan aku nanti.
Moga Jannah pilihan kita. :')  *lapairmata*
Assalamualaikum :')






No comments: