Tuesday, December 11, 2012

Tomorrow is 12.12.12

Assalamualaikum.
Sihat? Terlebih sihat? Sakit? Dah tu macam mana boleh baca post ni?
Oke lantaklah. Sakit, makan ubat. Sihat, Alhamdulillah.

Liam said, I'm pretty enough when I'm being myself. Muahahahhaa

Hows HOLIDAY? Dah start STUDY untuk tahun depan?
Wah bagus kau! Seriously, buku teks pon aku letak atas katil lepas tu aku biarkan. Hehehe
Nampak sangat tak nak belajarnya aku. Lepas tu, tahun depan, menangis, meraung bila PMR x leh jawab. NAUZUBILLAH. Tak nak ambo

Apa yang membawa aku untuk update sebenarnya?
Saya bajet ada orang nak bacalah blog saya, lepas tu, saya kemainlah, janji nak update harini walaupun saya tahu takde pon nak baca blog saya sebab saya tak kisah pon. Hahaha
Kadang2 mengarut itu tak salah.
Lagi 3 minggu, aku dah nak masuk form 3.
Result final exam? Alhamdulillah. So far so good. Tapi, yang naiknya banyak dari yang turun.
Seriously, aku takut nak tahu kelas apa aku masuk. Aku hanya mampu berhara dan berdoa yang aku, ayu, najwa, suza, adlina and asmida tetap dalam kelas yang sama.
Yelah, siapa tak saya classmate :'(

"Form 2 2012, berapa orang yang dapat 9A final exam?"
Aku tak tahu wei. Irdina dapat number 3 dapat 8A. Yang dapat number 1 and number 2 kot dapat 9A.
Mungkin Syahirah and Ayu ataupun Asyikin. Nak tanya diorang, lambat lagi nak cakap result diorang -.-
"Bolehtak berhenti cakap pasal result? Anoyying tahu tak?"
Okay boleh la slow2 tekan x ya. Mohon faham :D
Muahahahaha. Jahat aku :P

Sesungguhnya tiada kaitan


2013. Form 3. 9 subjects. Why?! 60 candidates in Amalin. Freak me out!!!
BA, BI, BM, PAI, SC, MATH, KH, GEOG, SEJ.
"Alah, PMR je pon. Macam kacang je"
Itu apa yang form 4 and form 5 cakap. Eleh, macam lah korang tak pernah PMR kan?
Tahu lah SPM tu susah. Tapi tolonglah cakap mcm itu. At least bagi dorongan.
Itu bukan DORONGAN, tapi PERLIAN. Itulah apa yang senior akan cakap.
Fakta. Jangan dok marah aku pulak nanti. -.-
Kalau kitorang tak ambik serious, mulalah cakap "PMR dah nak dekat, tapi main2 lagi"
"Chillah, lambat lagi PMR tu" Hello??? Okay, tahulah, akhir tahun ni, time ni lah, kami nak sedarkan diri kami bahawa kami ini calon PMR 2013. PMR last. FAHAM?!
Maka dengan itu, kami tak tahu bahawa itu adalah satu nasib baik, atau nasib malang.

Nasib baiknya: batch 98 x perlu PBS yang entah pape tu. Susah pulak tu. Umi pon merungut.
Nasib malangnya: Kenapa perlu kami?! Kalau result cantik tu takpelah. Kalau result tak cantik, nakke cikgu pon ingat muka kitorang. Huh. (mengeluh tu tak baik sebenarnya)

I'm not talking that I'm giving up. Perjalanan kami untuk fasa PMR belum tiba.
Tapi inilah masanya untuk kami sedar, bahawa PMR dah dekat walaupun 10 bulan lagi.
10 bulan tu tak lama. Sekejap je. Ujian Penilaian 1 pada bulan Mac (mungkin). Lepastu pertengahan tahun dah Trial. Bulan Jun Julai? Aku pon tak tahu. Lepas tu PMR. Oke sekejap je.
Sekolah lain, ada program kecemerlangan sini sana akhir tahun  ni.
Kami Amalin, kalau tahun2 sebelum ni, memang ada. Tuisyen untuk form 2 dan form 4 untuk persediaan Peperiksaan tahun hadapan.
Tapi tahun ni, entah lah kenapa tiba2 takda. Best tu best jugak. Tapi fikir2, kenapa perlu macam ni??


"Sentiasa masih ada harapan. Allah bersama-sama kita memberikan petunjuk. Tinggal kita sahaja tidak meyakini-Nya.


Ujian adalah lumrah. Baik diuji dengan bencana, atau diuji dengan dosa yang tidak mampu ditinggalkan. Atau sekalipun diuji dengan kesenangan yang melemaskan.



Jangan berputus asa. Jangan berputus asa untuk melakukan perubahan. Jangan putus asa untuk terus melakukan kebaikan. Jangan putus asa untuk menjadi manusia yang baik. Jangan berputus asa untuk meninggalkan keburukan. Usaha dan usaha lagi.



Yakin kepada Allah SWT. Berputus asa samalah dengan kita tidak lagi meyakini-Nya. Sebab itu, Allah amat membenci mereka yang berputus asa. Rahmat Allah sudah sangat luas. Justeru di manakah ruang kita hendak berputus asa kepada-Nya?



Kita langsung tiada alasan untuk berputus asa hakikatnya.

Walau terdorong ke pinggir gaung, kita tetap terus yakin kepada-Nya.
Yang terdorong hingga ke pinggir gaung itu sendiri adalah satu ujian.
Maka percayalah.
“Sesekali tidak, sesungguhnya aku bersama Rabbku yang memberikan petunjuk” Surah Asy-Syu’araa’ ayat 62.
------------------------------------------
Petikan Buku Motivasi Untuk Kita Pendosa: Harapan Selalu Ada!"


I take from Hilal Asyraf's facebook. These tell everything.
Dear Friends, aku bukan nak rendahkan korang ke apa ke, tapi ingat, result Final Exam ni buak tak bermakna apa-apa, tapi ia bukan alasan untuk kita tidak teruskan perjalanan PMR.
Ya, PMR bukanlah, apa2, tapi PMR juga menentukan aliran yang ingin diambil.
INGAT, jangan mudah putus asa. INGAT!




No comments: