Sunday, April 27, 2014

Life is not always perfect then

Genap 3 bulan just in few days
Alhamdulillah
Still breathing and still alive here

Assalamualaikum and hi! Wink^^

Too much stories to be told but I think it was not necessary then. xD


2 minggu lepas rasanya, i went to perkhemahan perdana at agro setiu resort that was only 10 minutes from SAIS i think. Hihi
Nak cakap JAKUNNYA aku ni kan, first time okay aku cuba flying fox and it was the first time too i went to jungle treckking. Okay JAKUN (kasi kecil sikit)
Okay tak kisah lah, tapi yang aku nak ceritanya tentang Night Walk.
Malam last tu, kami diaturkan utk buat aktiviti Night Walk.
Malam tu, aku ni, cam malas lah kan nak pakai handguard bagai sbb malam je PON. (katanya)
Tapi itulahkan, yang dijaga kita malas nak terus jaga, Allah terus bagi kafarah dosa.
Nak tak nak, aku kena habis malam tu. Tak selesa habaq hang. Dah la ada incident kecil.
Bayangkan fasci tu laki. Form 4 pulak tu! Lepastu dia kenal aku pulak tu! Tak ke malu tu hah?!
Ni lah nak cakap, apa yang dah DIJAGA, TERUSKAN MENJAGA, JANGAN SENANG2 NAK KASI BUKAK HAAA


Apa maksud aku ialah, jagalah apa yang kau patut jaga wahai wanita.
I want to ask you something. This is might be toooo cliche but it is deep..
Aku bagi kau pilihan iaitu 2 lollipop. Satu yang dah terbuka balutannya dan sudah terdedah kepada kotoran. Dan yang kedua masih tertutup balutannnya dan masih dijaga rapi.
MANA SATU PILIHAN ANDA?
Mesti yang kedua tu kaaaan... Well, lollipop yang dah terdedah tu kita boleh basuh balik, and kita boleh je makan kan..

Samalah dengan diri kita. Seteruk mana pon kita, sejahat mana pon kita, bila kita nak berubah, In Shaa Allah dengan izinNya kita boleh.
Hidayah tu bukan datang bergolek2 macam belon weeeeeeee.
TAAK. Hidayah itu perlu dicari. Perlu diusaha.
"Takpelah aku masih muda.." "Nanti aku masuk U aku jagalah akhlak aku" "Nanti aku nak kahwin aku ubahlah, aku sayang suami aku, aku taknak heret dia masuk neraka"

Teman sayang, mati tak kira usia dik. Tak cakap pon perlu jadi ustazah, tak perlu pon nak jadi baik kena pakai tudung labuh. (even aku yang pakai tudung labuh kt sekolah pon belum tentu baik perangainya. aduhai perangai mcm hampeh childish sangaaat)
Oh lupa, maksud aku 'berubah' tu, from our pemakaian. Dari segi menjaga auratmu wahai Hawa.
Aurat tu lah paling susah nak jaga selain daripada mengumpat, ikhtilat, couple and bla3 (banyak sangat perkara yang boleh mendatangkan dosa ni kan, hmmph :/)
Tak tipu, susah okay nak kejar SYURGA ALLAH. Banyak halangannyaa. Tapi itulah,  apa lagi tujuan kita dibumi kalau tidak diuji keimanan kita ni kan :')





Allah tidak akan menguji hambanya melebihi dari kemampuan seseorang hamba itu....

Mengeluh.
Lagi... Aku bukan nak berlagak baik. Tapi aku tahu. Aku pon tak layak nak tegur..
Kadang2, apabila kita ingin berusaha untuk menjadi baik, ada2 jelah orang nak kutuk sana sini.
Aku dah ambil pengajaran darinya.
Dan apa yang aku belajar is "Apabila menerima sesuatu berita jangan mendengar dari satu pihak sahaja"

Tapi itulah. Ragam manusia. Hmm. Apa2 pon, doakan aku berjaya mengharungi dunia penuh drama ini.









p/s: Alhamdulillah everything is okay at SAIS. Thnks to all. Much love xoxo

No comments: