Monday, May 16, 2016

Just A Beginning

Happy Teachers Day to my greatest teacher of all, umi who never stop teaching me how to live longer, healthier, be bold, be brave, be pretty (ofc) and be strong.

Alhamdulillah, walaupun masih lagi dalam proses untuk memujuk hati yang kecil ini,
tapi jangan lah pernah lupa untuk bersyukur.
I have been trough a lot and I know the is some people out there been through many, bigger problems, and tougher than me.
Setiap orang ada masalah sendiri dan setiap orang ada kemampuan sendiri untuk meng'handle'kannya.
Terkadang kita rasa kita lemah, tak kuat, tak mampu untuk menahan siksaan peritnya disakiti, dilukai, walaupun sebenarnya itulah Takdir.

"Sesungguhnya Allah tidak akan menurunkan ujian kepada seseorang hamba itu melebihi kemampuannya sendiri"

".... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya" (Al-Baqarah : 216)


Malu dengan diri sendiri bila aku fikir, kenapa aku selalu tak dapat apa yang aku inginkan?
Kenapa dan kenapa?
And umi said to me "Allah itu punyai perancangan yang terbaik. Umi pon frust juga, tapi, Allah leih baik perancangannya"

Diluah mati mak, ditelan mati bapak.
Susah juga untuk ditelan, susah juga untuk diluahkan.
Tapi, teman teman, bersyukurlah, Tatkala kamu sedang dalam dilemma memikirkan kemanakah hala tuju kamu, masih lagi ada sahabat kamu yang masih mencari cari tempat untuk menapak kakinya...

Syukur itu sebenar nikmat. Salahkan aku untuk menangisi kesedihan itu? Tetapi, cukup salah untuk aku pertikaikan ketentuan DIA.

Wahai teman, aku menulis tinta ini dalam tangisan mungkin. Ya, setiap manusia itu pasti akan berasa kesedihan apabila kehilangan sesuatu, tidak mendapat kehendaknya, tetapi ingatlah, itu ujian untuk mu wahai sahabat..

Ya, tak semua situasinya seperti kamu. Ya, tak semua mengalami masalah seperti kamu.
Mungkin lagi teruk? Mungkin lagi hiba?
Jika kamu ingin mempersoalkan kehendak Yang Maha Kuasa ingatlah, bahawa kamu adalah insan yang bertuah kerana ujian yang Dia turunkan kepada kamu itu adalah kerana DIA rindukan hamba..


Alhamdulillah. Terima kasih Allah

No comments: